Zasadniczo rzecz ujmując
układ hamulcowy jest kompleksem wszystkich elementów
odpowiedzialnych za zatrzymanie pojazdu będącego w ruchu.
Podczas wykonywania tej
czynności- w bardzo krótkim czasie- energia kinetyczna ruchu jest
przekształcana w ciepło, a to wymusza konieczność odprowadzania
jego nadmiaru z całego układu, szczególnie wówczas, gdy hamulec
jest używany bardzo często.
W nowszych samochodach, w układach hamulcowych wspomaga się podciśnieniowo intensywność hamowania, dzięki czemu wystarczy lekko nacisnąć pedał hamulca, by osiągnąć żądany efekt.
Aby nie dopuścić do
przegrzania się całego systemu hamowania trzeba odpowiednio
schłodzić te jego fragmenty, które są najbardziej narażone na
przeciążenia termiczne.
Powszechnie stosuje się
odpowiednio zbudowane kanały wentylacyjne umiejscowione w błotnikach
i zderzakach samochodów nakierowujące ruch powietrza na tarcze
hamulcowe.
Również konstrukcja felg
wspomaga cyrkulację powietrza wewnątrz układu hamulcowego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz