Akumulatory stosowane w
pojazdach to kilka ogniw połączonych szeregowo lub równolegle.
Ogniwo to urządzenie, w
którym zachodzące reakcje chemiczne są źródłem elektronów, a
przepływ elektronów to prąd elektryczny.
W akumulatorze można za
pomocą zewnętrznego źródła prądu odwrócić kierunek przebiegu
reakcji chemicznych czyli ponownie naładować ogniwo.
Dla wytworzenia energii elektrycznej w samochodzie jest niezbędna praca silnika, a im większe zapotrzebowanie na energię, tym większe zużycie paliwa.
Pięćdziesiąt lat temu
samochód potrzebował ok. 300W mocy elektrycznej, w tej chwili
potrzebuje jej ponad 1000W (bez uwzględniania rozrusznika), między
innymi dla zasilania ogrzewanych foteli, lusterek, kierownicy, czy
odtwarzacza DVD. Energia potrzebna jest również w czasie, gdy
samochód stoi – dla podtrzymania pamięci sterowników, radia i
zasilania systemu alarmowego.
Akumulatory są często
niedoładowane, a trzeba pamiętać, że głębokie rozładowanie
akumulatora skraca jego żywotność.
Ilość energii, jaką
możemy pobrać z akumulatora jest zależna od jego temperatury.
Zbadano, że obniżenie
temperatury akumulatora z +25°C do -20°C obniża o połowę ilość
energii którą można z niego pobrać, równocześnie powodując
dwukrotny wzrost natężenia prądu pobieranego przez rozrusznik w
czasie rozruchu silnika.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz