Najważniejszym układem,
bez którego żadna spalinowa jednostka napędowa nie mogłaby
pracować jest niewątpliwie układ rozrządu. Mimo coraz
nowocześniejszych rozwiązań w konstrukcji silników, zasada
działania układu rozrządu zawsze była podobna.
Na cykl pracy silnika
przypadają dwa obroty wału korbowego, który obraca się dwa razy
szybciej niż wałek rozrządu.
Na wałku rozrządu znajdują się krzywki, których liczba jest związana z liczbą zaworów.
Na wałku rozrządu znajdują się krzywki, których liczba jest związana z liczbą zaworów.
W czasie obrotu wałka, a
z nim krzywek, następuje wychylanie się dźwigienki otwierającej
zawory.
Aby je zamknąć montuje
się najczęściej sprężyny umożliwiające powrót do pozycji
wyjściowej.
W historii motoryzacji
stosowano różne rozwiązania np. zawory były umieszczane w bloku
silnika (rozrząd dolnozaworowy), lub zawory zasilające znajdowały
się w głowicy, a wydechowe w bloku silnika (rozrząd mieszany).
Współcześnie unika się
nadmiaru elementów w układzie rozrządu, są one wyposażone w
metalowe cylindry popychające popychacze hydrauliczne. W celu
zoptymalizowania sterowania zmiennymi fazami rozrządu stosuje się
czujniki położenia.
Układ rozrządu może być
napędzany przez pasek albo łańcuch napędowy. Pasek – zrobiony
z syntetycznej gumy odpornej na rozciąganie, ściskanie i ścinanie
- jest najtańszym sposobem przenoszenia napędu z wału korbowego
na wałek rozrządu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz