piątek, 12 sierpnia 2016

Układ rozrządu silnika spalinowego

http://elektromechanika-pojazdowa.blogspot.com
Najważniejszym układem, bez którego żadna spalinowa jednostka napędowa nie mogłaby pracować jest niewątpliwie układ rozrządu. Mimo coraz nowocześniejszych rozwiązań w konstrukcji silników, zasada działania układu rozrządu zawsze była podobna.
Na cykl pracy silnika przypadają dwa obroty wału korbowego, który obraca się dwa razy szybciej niż wałek rozrządu. 

 Na wałku rozrządu znajdują się krzywki, których liczba jest związana z liczbą zaworów.
W czasie obrotu wałka, a z nim krzywek, następuje wychylanie się dźwigienki otwierającej zawory.
Aby je zamknąć montuje się najczęściej sprężyny umożliwiające powrót do pozycji wyjściowej.
 
W historii motoryzacji stosowano różne rozwiązania np. zawory były umieszczane w bloku silnika (rozrząd dolnozaworowy), lub zawory zasilające znajdowały się w głowicy, a wydechowe w bloku silnika (rozrząd mieszany).

Współcześnie unika się nadmiaru elementów w układzie rozrządu, są one wyposażone w metalowe cylindry popychające popychacze hydrauliczne. W celu zoptymalizowania sterowania zmiennymi fazami rozrządu stosuje się czujniki położenia.

Układ rozrządu może być napędzany przez pasek albo łańcuch napędowy. Pasek – zrobiony z syntetycznej gumy odpornej na rozciąganie, ściskanie i ścinanie - jest najtańszym sposobem przenoszenia napędu z wału korbowego na wałek rozrządu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz