Katalizator, czyli
konwerter katalityczny po raz pierwszy został wprowadzony w
samochodach seryjnej produkcji na rynku amerykańskim w roku 1975 po
zaostrzeniu przez EPA przepisów dotyczących autospalin. Samochód
może mieć dwa lub więcej katalizatorów, w zależności od
konfiguracji silnika i od producenta.
Przypomina z wyglądu
tłumik, jest częścią układu wydechowego.
Składa się z płaszcza
ze stali nierdzewnej, izolacji cieplnej, oraz nośnika w formie
plastra miodu pokrytego metalami szlachetnymi ( platyna, pallad oraz
rod).
Celem katalizatora jest zmniejszenie poziomu emisji szkodliwych substancji w spalinach samochodowych, takich jak tlenek węgla , węglowodory, tlenki azotu i cząstki stałe.
Celem katalizatora jest zmniejszenie poziomu emisji szkodliwych substancji w spalinach samochodowych, takich jak tlenek węgla , węglowodory, tlenki azotu i cząstki stałe.
Wszystkie te substancje są
niebezpieczne dla zdrowia i stanowią zagrożenie dla środowiska.
Odpowiedni dobór
substancji katalitycznych powoduje, że w wyniku wymuszonych reakcji
powstają związki chemiczne mniej toksyczne i mniej uciążliwe dla
środowiska (węgiel, azot, tlen i woda).
Ze względu na różny
rodzaj spalin w silnikach o zapłonie iskrowym i samoczynnym,
stosowane są inne rodzaje katalizatorów.
Katalizatory są stosowane
nie tylko w układach wydechowych pojazdów silnikowych, ale także w
agregatach prądotwórczych, wózkach widłowych i w maszynach
górniczych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz