Energia elektryczna w
pojazdach mechanicznych była pierwotnie wykorzystywana jedynie do
zapłonu silnika, a dzisiaj uzależnione od niej jest działanie
przeważającej części akcesoriów samochodowych.
Urządzenia elektryczne w
samochodach wymagają najczęściej prądu stałego lub są
kombinacją instalacji prądu stałego i przemiennego.
Bez względu jednak na
rodzaj instalacji, zawsze konieczny jest akumulator o napięciu
znamionowym 12V (samochody osobowe i dostawcze) lub 24V (autobusy i
samochody ciężarowe).
Dowolna instalacja
elektryczna w samochodzie obejmuje kilka różnych obwodów o
odrębnych funkcjach.
Główne z nich to: obwód
zasialnia w energię elektryczną, obwód rozruchowy, zapłonowy,
sterujący wtryskiem paliwa, oświetleniowy. Należy do nich również
obwód przyrządów kontrolno-pomiarowych i urządzeń
sygnalizacyjnych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz